9.5.2021

Tiedote: Koronan joukkoaltistuminen Euran terveyskeskussairaalassa 9.5.2021

Eurassa on todettu tänään 9.5.2021 terveyskeskussairaalan henkilökuntaan kuuluvalla rokottamattomalla työntekijällä Covid-19 infektio. Oireet ovat olleet epätyypilliset ja koska tartuttavuus alkaa jo kaksi päivää ennen oireiden alkua altistuneita on paljon.

Tartunnan jäljitys on tehty. Tilanne on arvioitu yhdessä kunnan ja sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaavien lääkärien kanssa. Kaikkiin altistuneisiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti vielä tänään ja suurimpaan osaan on jo oltu yhteydessä.

Tapaukseen liittyy joukkoaltistuminen. Kaikki vuodeosastolla 3.5.–8.5.olleet 29 potilasta joudutaan asettamaan 14 vuorokauden karanteeniin ad 22.5.2021 saakka. Kaikista altistuneista potilaista ja henkilökunnan jäsenistä otetaan nyt koronanäytteet, jotta varmistetaan, että tartunnanjäljitystä ei tarvitse edelleen laajentaa.

Henkilökunnan kontaktit on kartoitettu. Suojaamattomia lähikontakteja on syntynyt ruokailutilanteissa. Kahdesti rokotettuja terveydenhuollon työntekijöitä ei ohjeiden mukaisesti aseta karanteeniin, mutta varmuuden vuoksi heistä otetaan näytteet. Karanteeniin asetettavia altistuneita henkilökunnan jäseniä on 12. Lisäksi positiiviseksi todetulla hoitajan kautta asetetaan karanteeniin 4 ulkopuolista henkilöä.

Terveyskeskussairaalassa on noudatettu suojautumis- ja hygieniaohjeita ja käytetty maskeja potilastyössä. Suurin osa terveyskeskussairaalan henkilöstöstä on saanut ja kaksi korona-rokotetta ja osa on saanut yhden rokotteen. Potilaistakin moni on saanut ainakin yhden rokotteen. Tämän vuoksi jatkotartuntojen määrän ajatellaan jäävän melko vähäiseksi.

Potilasliikenne vuodeosastolle joudutaan nyt pysäyttämään karanteenin ajaksi ad 22.5. Samasta syystä osastolla ei voi nyt vierailla muuten, kuin erityistilanteissa, kuten saattohoidossa olevien potilaiden luona. Näiden vierailujen osalta oltava yhteydessä etukäteen terveyskeskussairaalaan ja sovittava erityisjärjestelyistä suojautumisesta.

Tapauksen johdosta Eurassa suositellaan huolehtimaan entistäkin huolellisemmin turvaväleistä, hyvästä käsihygieniasta ja maskien käytöstä ja hakeutumaan korona-testiin heti lievienkin oireiden ilmaantuessa. Oireiden ilmaantuessa suositellaan tekemään oirearvio Omaolossa, jonka kautta mahdollista tehdä myös sähköinen ajanvaraus testaukseen. Suositellaan nyt myös välttämään turhia kontakteja ja matkustamista ja pysymään pääosin perhepiirissä. On tärkeää, että kun oma rokotusvuoro tulee, rokote otettaisiin mahdollisimman kattavasti.

Lisätietoja tilanteen johdosta antaa osastonlääkäri/tartuntataudeista vastaava lääkäri Tami Siren puh. 044-4224080.

Euran sote-keskus, johtava lääkäri: Lotta Armfelt

Satakunnan sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri: Raija Uusitalo-Seppälä