18.5.2021

Tiedote altistumisen mahdollisuudesta 14.5.2021 illan aikana klo 20–24 välillä Covid 19 -virukselle Ravintola Pankissa Kauttualla

Eurassa on nyt viime aikoina tullut esiin paljon Covid 19 -virukselle positiiviseksi todettuja tapauksia. Koulualtistuksista ja vuodeosaston altistuksista on ilmoitettu aiemmin myös tiedottein. Eilen tiedotettiin myös Public House Pubissa altistumisen mahdollisuudesta. Tänään on ilmaantunut kaksi positiivista tapausta myös Euran Ravintola Pankissa. Tartunnan jäljityksessä on saatu selville, että positiiviseksi todetut henkilöt ovat olleet asiakkaana Ravintola Pankissa tartuttavuusaikana illalla 14.5.2021. Kyseiset positiiviseksi todetut henkilöt ovat osannut nimetä itselleen muutamia altistuneita, jotka on pääosin tavoitettu ja heidät on määrätty karanteeniin. Loput altistuneet pyritään tavoittamaan vielä tämän päivän aikana.

Ravintola Pankissa on kuitenkin samana iltana ollut muitakin henkilöitä asiakkaana, joiden henkilöllisyydestä ei ole saatu selvyyttä. Kyseisiä henkilöitä kehoitetaankin hakeutumaan erittäin herkästi koronatestiin, jos lieviäkään oireita ilmaantuu.

Euran vaikeutuneen koronatilanteen vuoksi Eurassa suositellaan huolehtimaan entistä huolellisemmin turvaväleistä, hyvästä käsihygieniasta ja maskien käytöstä ja hakeutumaan korona-testiin heti hyvinkin lievienkin oireiden ilmaantuessa. Nyt testiin on hyvä hakeutua myös herkästi, vaikka oireet voisivat sopia siitepölyallergiaan. Oireiden ilmaantuessa suositellaan tekemään oirearvio Omaolossa, jonka kautta mahdollista tehdä myös sähköinen ajanvaraus testaukseen. Suositellaan nyt myös välttämään turhia kontakteja ja matkustamista ja pysymään pääosin perhepiirissä. Nyt on myös erityisen tärkeää välttää kaikenlaisia kokoontumisia, jotka eivät ole välttämättömiä.

Euran sote-keskus

Tartuntataudeista vastaava lääkäri: Tami Siren, puh. 044-4224080